پنج شنبه 09فروردين 1403

خميس 19 رمضان 1445

Thursday 28 March 2024

ثبت 9 میلیون رکورد اطلاعاتی فاقد پرونده مالیاتی

تعداد نمایش : (429) تاریخ انتشار : 1397/11/13

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طرح جامع مالیاتی یکی از ابرپروژه‌های وزارت اقتصاد است که تاکنون چندین وزیر به خود دیده و همچنان در حال توسعه و تکمیل است. این طرح از گستردگی وسیعی برخوردار بوده و به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی بزرگترین پایگاه اطلاعات اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهد.

این طرح که مبتنی بر فناوری اطلاعات است در وهله اول توسط شرکت بول فرانسه به اجرا درآمد و اکنون نیز بدست متخصصان بومی و داخلی هدایت و راهبری می‌شود.

یکی از نیازهای این سامانه عریض و طویل داشتن اطلاعات جامع و متمرکز از فعالیت‌های اقتصادی است که می‌‌تواند نظام مالیاتی را در رسیدن به پیشرد اهداف نزدیک کند.

در همین باره محمدابراهیم طریقت قائم مقام طرح تحول نظام جامع مالیاتی معتقد است:‌ بخشی از دستاوردهای طرح جامع مالیاتی که با همت همکاران اجرا می‌شود را در زمینه الکترونیکی شدن خدمات، مکانیزه شدن فرایندها، شناسایی مودیان جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی، کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها مشاهده می‌کنیم.

وی به اهم اقدامات اشاره کرد و افزود:  عملیات موفق دریافت ١٠٠ درصد اظهارنامه‌های عملکرد سال ١٣٩٦ به صورت الکترونیکی در مواعد قانونی خرداد و تیرماه، ارتقاء و تکمیل پایگاه اطلاعات مالیاتی مودیان و عملیاتی چهار سامانه اختصاصی مرتبط و دریافت 626.285 فهرست صورت معاملات فصلی مودیان، مشتمل بر468.786.611 گزارش معامله مودیان از دیگر اقدامات انجام شده است.

*پاسخ یک میلیون درخواست، الکترونیکی صادر شد

طریقت با بیان اینکه دریافت و پاسخ حدود ۱.۰۰۰.۰۰۰ درخواست الکترونیکی از سوی بانکها، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، بانک مرکزی در سامانه صدور گواهیهای موضوع ماده ١٨٦ ق.م.م انجام شده است، بیان داشت: پیاده سازی کامل سامانه نرم افزاری یکپارچه مالیاتی (سنیم)، بارگذاری تمامی اظهارنامه در سامانه نرم افزاری یکپارچه مالیاتی (سنیم)، افزایش خدمات الکترونیکی مالیاتی در حوزه مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، ایجاد میز خدمت حضوری و الکترونیکی از جمله اقدامات است.

* طرح جامع مالیاتی به موتور ریسک مجهز می‌شود

قائم مقام مجری طرح تحول نظام مالیاتی یکی از اقدامات مهم را آماده سازی و راه اندازی موتور ریسک دانست و افزود: طراحی و بهره برداری از نسخه جدید سامانه یکپارچه مالیاتی (سنیم) مبتنی بر رویکرد پرونده محوری، ایجاد پنجره واحد به منظور مراجعه فعالان اقتصادی به یک سامانه جهت پرداخت مالیات بر درآمد حقوق و سهم بیمه تأمین اجتماعی و عملیاتی نمودن نرم افزار مالیاتی گوشیهای هوشمند (نسخه اندروید).

* اتصال اطلاعات به پرونده‌های الکترونیک

معاون سازمان مالیاتی به مبارزه با فرار مالیاتى و پایگاه اطلاعات مالیاتى اشاره کرد و گفت:‌ در زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی اتصال اطلاعات به پرونده های الکترونیک را داشتیم که در نتیجه تعداد 41.507.675 رکورد عملکرد ٩٥ به پرونده‌های مودیان متصل شده است.

* شناسایی ۶۳۰ میلیون رکورد اطلاعاتی فاقد پرونده

این مقام مسئول مالیاتی در مورد شناسایی مودیان جدید عنوان کرد:‌ شناسایی مودیان جدید توسط پایگاه اطلاعات مودیان، 9.003.630 رکورد اطلاعاتی فاقد پرونده در 1.882.762 بسته اطلاعاتی به دست آمده است.

وی یادآور شد: در زمینه پایگاه اطلاعاتی مودیان باید اشاره کنم که طراحی، تولید و پیاده سازی پایگاه اطلاعات مالیاتی و عملیاتی سازی چهار سامانه اختصاصی براساس این پایگاه صورت گرفته و هماکنون اطلاعات مربوط به هر مؤدی به پرونده الکترونیکی مؤدی متصل شده تا در زمان رسیدگی در دسترس مأمور رسیدگی باشد.

نام
ایمیل
توضیحات
Captcha
کد امنیتی